‘Maak de juiste keuzes voor je binnenstad en pak de regie’

Ga mee op citytrip en ontdek welke acties
je nú moet ondernemen om je binnenstad of
dorpskern toekomstbestendig te maken!

Workshops

Hieronder vind je een omschrijving van alle workshops die gegeven worden tijdens het stads- en
retailcongres op 4 maart 2019 in Metropool, Enschede.


Een ondernemersfonds opzetten: zó doe je dat!

Hoe organiseer je een ondernemersfonds? En: hoe hou je deze succesvol? In deze sessie ontvang je een aantal tips waarmee je binnen je eigen stad of dorp aan de slag kunt gaan.

Door: Peter Brouwer LinkedIn

Online krachten bundelen voor een sterke lokale economie

Als tegenhanger voor grote (internationale) webshops richt deze sessie zich op de lokale economie: hoe kun je als ondernemer in een stad of dorp (digitaal) je krachten bundelen met collega-ondernemers? Hoe kun je als gemeente en als centrummanager bijdragen aan de leefbaarheid in de binnenstad door het Bruto Lokaal Product te verhogen? Het doel is om aan te sluiten bij de behoefte, de wensen en de online verwachtingen van inwoners van een stad of dorp.

Door: Matthijs de Graaf - Stichting digitale dorpspleinen LinkedIn

De vitale stad, dat ben jij!

Een vitale stad bouwen begint bij jezelf. Onze houding zal drastisch moeten veranderen. Tijdens deze sessie word je een spiegel voorgehouden en weet je precies wat je te doen staat. Durf je het aan? De sessie geeft je gegarandeerd veel energie! Wil je alvast een voorproefje? Lees hier een interview met Ference.

Door: Ferenc van Damme LinkedIn

Besturen is loslaten

Een vitale stad wordt ‘van onderop’ gebouwd en dat vraagt om een andere manier van besturen. Hoe organiseer je dat? Hoe hou je de regie? En wat kun je laten zien na afloop van een collegeperiode? In deze sessie deelt een collega-bestuurder haar ervaringen en geeft ze een aantal praktische tips.

Door: Ingrid Lambregts LinkedIn

Van Calimero naar ‘Buurman & Buurman’

Slimme binnensteden en dorpskernen

Wie praat over binnensteden of dorpskernen, heeft het al snel over het lokale aanbod van winkels, horeca en voorzieningen. Echter, de toekomst van deze gebieden is afhankelijk van de mate waarin ze bruisen en ook andere functies (zoals wonen, werken en verblijven) een plek kunnen bieden. Daarnaast wordt het voor steden en kernen steeds belangrijker om samen te werken aan regionale concurrentiekracht. Nieuwe binnensteden vragen dus om slimme gebiedsgerichte strategieën op verschillende schaalniveaus. Hoe geef je dat vorm?

Door: Sjors de Vries LinkedIn

Help! DNA bekend

Om als stad goede keuzes te kunnen maken, is het belangrijk om je DNA te kennen. Maar wat kun je hier nu mee voor je winkelgebied of je winkel? In deze sessie ontvang je een praktisch stappenplan.

Door: Tom Kikkert LinkedIn

Van kopen naar beleven maar: hoe dan?

Inmiddels is het iedereen duidelijk dat consumenten méér willen dan alleen een aankoop doen. Het lijkt allemaal te draaien om beleving. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze sessie neemt een ondernemer je mee in haar wereld. Met haar aanpak van ‘beleving’ in haar winkel is zij zeer succesvol en heeft zij meerdere prijzen ontvangen. Een sessie waar je geïnspireerd vandaan komt!

Door: Anke Pollmann LinkedIn

Werksessie: Aan de slag met het bouwen van een merk voor jouw gebied!

In de ‘handen uit de mouwen sessie’ van Bureau Buhrs ga je aan de slag met het merk van jouw gebied. Welke waarden passen bij je gebied? Hoe vertaal je dat naar een merk? En als je een merk hebt, hoe activeer je dat vervolgens? Het ‘echte werk’ begint dan pas. Aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden en handige ‘tools’ leer je op een andere manier naar gebiedsmerken kijken. Handen uit de mouwen dus!

Door: Carlijn Leenders en Marinka van Vliet LinkedIn

Boek je ticket voor 18 februari en ga mee!

Meer informatie of vragen?

Stuur een mail naar stadretailcongres@overijssel.nl of bel 06 – 103 983 42.

Downloads

Download Download hier een pdf van de uitnodiging >>

 

 

Het stads- en retailcongres wordt georganiseerd door Provincie Overijssel, Stadsbeweging en Retailplatform Overijssel. Zij bundelen hun kennis en ervaring over het bouwen van een vitale stad in een inspirerend programma waarmee je écht aan de slag kunt.

Partners