
Losser lanceert een Inspiratiegids voor een aantrekkelijk en toekomstbestendig centrum
Losser is een dorp met karakter en veel potentie. De wens van de gemeente is, om de aantrekkingskracht, identiteit en toekomstbestendigheid van het centrum verder te versterken. De gemeente heeft een Parapluplan opgesteld, waarbij integraal is...

Op weg naar een groene, sociale Smart City
Momenteel vinden veel onderzoeken plaats met Smart City als onderwerp. De meeste onderzoeken richten zich op grote metropolen en hoogstedelijk gebied waarbij er veelal sprake is van hoogbouw, verdichte steden en een sterke infrastructuur. Afstudeerder Jasper...

Retail in Overijssel: aan de slag!
Als de coronacrisis iets duidelijk maakt, is het de urgentie om de detailhandel te transformeren. De spiksplinternieuwe Overijsselse Retailaanpak helpt daarbij. De aanpak wil centrumgebieden helpen om onderscheidend, compact en attractief te zijn. Het doel? Een...

Animaties: drie retailthema’s in beeld
Tijdens het retailcafé kon je kijken naar een aantal animaties. De volgende drie thema’s brachten we, getekend, snel en overzichtelijk in beeld: Ontwikkelingen in centrumgebieden en het effect op retail Trends en ontwikkelingen in de retail Acht...

Retailcafé Regio Twente: Optimisme overheerst bij retail (maar wat is dat eigenlijk?)
Crisis of geen crisis: winkeliers in Twente zijn onvermoeibaar, creatief en onverbiddelijk optimistisch. Dat is althans het beeld dat ontstaat tijdens het retailcafé regio Twente in Almelo, op 30 september 2020. De tot nu toe in...

Retailcafé Regio Zwolle: ‘Een levendige stad biedt meer dan winkels’
‘Het gaat goed in Ommen’, aldus wethouder Bart Jaspers Faijer van die gemeente. ‘Althans, in kwantitatieve zin. Maar zelf leg ik liever de nadruk op kwaliteit. Daarom onderzoeken Ommen en Dalfsen momenteel, samen met lokale ondernemers:...

Retailcafé Regio Deventer: Het nieuwe ondernemen, geen piketpaaltje te bekennen
Waar in een nog niet zo grijs verleden overheid en bedrijfsleven elkaar principieel uit de weg gingen, lijkt nu sprake van het omgekeerde. Bestuurders en ondernemer zoeken elkaar steeds meer op. Ze weten inmiddels: piketpaaltjes slaan...

Online winkelplatforms zijn populair
Als de klant niet naar de winkel komt, gaat de winkel wel naar de klant. Dat is, kort samengevat, de gedachte achter de online retailplatforms die in heel Overijssel opduiken. Provinciaal logistiek makelaar Freek Boele licht...

Benieuwd naar de Overijsselse Retailaanpak? Kom dan naar de retailcafé’s!
De urgentie om retail te transformeren is tijdens de coronacrisis groter dan ooit geworden. Samen met het Retail Platform Overijssel (RPO) heeft de provincie daarom een Overijsselse Retailaanpak ontwikkeld. Een praktische aanpak met daarin acht instrumenten...

Koopstromen Oost-Nederland 2019
De resultaten van het Koopstromenonderzoek 2019 (KSO) zijn bekend! Koopstromenonderzoek kijkt van oudsher naar het ruimtelijk koopgedrag van de consumenten en naar hun waardering voor winkelgebieden en kenmerken van koopgedrag. Door de stromen te confronteren met...