Horeca in de binnenstad: een zorg of een zegen?

Hoe vindt je de juiste balans tussen detailhandel, horeca en overige functies in het stadscentrum? Hoe hou je ‘beleving’ en ‘leefbaarheid’ mooi met elkaar in evenwicht? Hoe biedt je ruimte aan kwalitatief hoogstaande horeca die écht iets toevoegt aan je stad? Over die vraagstukken gingen de Overijsselse centrummanagers op 21 mei jl. met deskundigen en collega centrummanagers uit de provincie Utrecht in gesprek. De bijeenkomst vond plaats in Utrecht waar de genodigden bovendien werden getrakteerd op een culinaire rondgang door de stad. Utrecht bleek een inspirerende plek te zijn: het zit bomvol innovatieve concepten. Daarnaast staan de ondernemers in deze stad ‘op scherp’ om de stad steeds een stap verder te brengen.  Kortom, een goede gelegenheid voor de aanwezige centrummanagers om eens buiten de provinciegrens te kijken, te leren en op nieuwe ideeën te komen.

Rendement op horecapanden
In de écht grote steden, zoals Amsterdam en Utrecht, zit inmiddels een stop op horecapanden en –bestemmingen. Hierdoor ontstaat schaarste en stijgen de prijzen flink. In Overijssel kennen we deze situatie (nog) niet, zo bleek uit een rondgang langs alle centrummanagers. Belangrijk advies dat de deskundigen meegaven aan de centrummanagers: werk als binnenstad en horecaondernemers goed samen. En durf als stad keuzes te maken voor zowel een bepaald horecaconcept als voor een bepaalde doelgroep.

Met die opdracht, waarover nog veel zal worden nagepraat, keerden de centrummanagers tenslotte weer huiswaarts.

 

Partners