‘Iedere stad kan zijn dromen realiseren’

‘Het verhaal van een stad is geen ‘copy paste’-verhaal maar moet daadwerkelijk uniek zijn’ en ‘Neem voldoende voorbereidingstijd voor een uniek programma waarmee je jouw stad op de kaart zet’. Lian Duif van het gelijknamige bureau zette de aanwezigen tijdens de centrummanagersbijeenkomst direct bij aanvang op scherp. De bijeenkomst, behorende bij een reeks van themabijeenkomsten voor centrummanagers, werd op 6 september jl. in Hengelo gehouden.

Citymarketing versus placemaking

‘Ik geloof niet in een geijkte citymarketing aanpak, binnen gebaande paden, maar ik geloof meer in placemaking.’, betoogde Duif. ‘Het is belangrijk om als stad op deze manier te bouwen aan een eigen, krachtig verhaal’. Bewijslast voor deze benadering had ze volop. Met als meest succesvolle voorbeeld het inmiddels vaak bekroonde Jeroen Boschjaar in 2016 waarvan Duif programmamanager was: Den Bosch telde in dat jaar totaal 1,4 miljoen bezoekers, die samen 153 miljoen euro uitgaven in en rondom de stad. Samen met de ‘mediawaarde’ van ruim 47 miljoen komen de verdiensten uit op meer dan 200 miljoen euro.

Iedere stad kan een succesvolle ‘Jeroen Bosch-stad’ worden

Het succes is niet voorbehouden aan een stad als Den Bosch. Iedere stad, groot of klein, kan zijn dromen realiseren, zo luidde de boodschap. Als je maar aan belangrijke randvoorwaarden voldoet als kiezen voor een evenement dat je als stad verder kunt ‘laden’ en: begin ruim op tijd. Om dat laatste te onderstrepen gaf Duif aan, dat Den Bosch al in 2009 was gestart met de eerste voorbereidingen en het inhoud geven aan het grootschalige event.

Duif sloot de bijeenkomst af met een prikkelende quote van Jheronimus Bosch

waarbij hij oproept tot originaliteit: ‘Armzalig is de geest die steeds gebruikmaakt van de vondsten van anderen en zelf niets bedenkt.’ En daarmee gaf hij 500 jaar later indirect een opdracht aan de steden.

Meer weten over het centrummanagersnetwerk? Mail Bart Ellenbroek via bjh.ellenbroek@stadsbeweging.nl

Partners