I&O Research presenteert corona-oplegger: impact van corona op centrumgebieden is groot

In opdracht van de provincies Overijssel, Drenthe en Gelderland heeft het Enschedese onderzoeksbureau I&O Research onlangs een onderzoek uitgevoerd om de impact van corona op centrumgebieden in kaart te brengen. In deze ‘corona-oplegger’, die aanvullend is op het koopstromenonderzoek 2019, onderzocht I&O de impact van corona op winkelgebieden: Hoe stonden ze er voor de coronacrisis voor, welke invloed heeft de coronacrisis op de koopstromen en het functioneren van de winkelgebieden en wat is de invloed van een mogelijke recessie? De resultaten van dit vervolgonderzoek zijn deze maand door het onderzoeksbureau gepubliceerd.

Grote steden het hardst getroffen, kleine en middelgrote centra meer in trek
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn dat grote steden, die voorheen goed presteerden, nu het hardst worden geraakt. Juist centrumgebieden met veel horeca en modewinkels en een sterke afhankelijkheid van binnen- en buitenlands toerisme, zijn het zwaarst getroffen tijdens de eerste lockdown. Winkelgebieden die meer gericht zijn op dagelijkse boodschappen, zijn minder getroffen.

Veel consumenten kiezen ervoor om vaker kleine of middelgrote centra te bezoeken in plaats van de grotere binnensteden – die verder van huis zijn. Wijkcentra konden daarom ook rekenen op meer bezoekers.

Omzetgroei in bouwmarkten, tuincentra en meubelzaken en toename online verkoop
Perifere locaties hebben tijdens en na de eerste lockdown kunnen profiteren van omzetgroei in bouwmarkten, tuincentra en meubelzaken. Ook de omzetgroei in de detailhandel nam toe maar met name via online verkoop: vrijwel alle niet-dagelijkse producten werden vaker online gekocht dan in 2019. De verwachting is dat dit een blijvend effect is. Maar liefst 48% van de ondervraagden heeft aangegeven om ook na de coronacrisis zijn of haar mode-items online te zullen kopen.

Een onderscheidend winkelgebied blijkt cruciaal
Uit de rapporten blijkt verder, dat het meer dan ooit van belang is, dat je je als winkelgebied onderscheidt van andere winkelgebieden. Ook transformatie, d.w.z. het reduceren van het aantal retail m2’s, blijkt cruciaal. De rapporten geven een eerste aanzet in de wijze waarop (regionale) gebieden zich kunnen onderscheiden.

Meer lezen?
De drie corona-opleggers voor Drenthe, Gelderland en Overijssel kun je via deze pagina downloaden. Voor vragen over de rapporten of andere retailvragen, kun je contact opnemen met Bart Ellenbroek of Renske Graafland van provincie Overijssel.

(Beeld: I&O Research)

Partners