Nieuwe ronde crisisarrangementen opengesteld

Vanaf vandaag kunnen gemeenten, evenals in het voorjaar, een aanvraag indienen voor een crisisarrangement met als specifiek aandachtsgebied de horeca en de retail. Provinciale Staten zijn gisteren akkoord gegaan met een aanvullend pakket, dat een vervolg is op de crisisarrangementen in het voorjaar. Aanleiding voor het opnieuw openstellen van de crisisarrangementen is de huidige coronacrisis, die langer aanhoudt dan we van tevoren hadden voorzien. Er is nog veel onzeker over de nabije toekomst. De verwachting is dat 25-40% van de retail- en horecaondernemers de komende jaren gaat stoppen door de crisis.
Snel en flexibel inspelen op ontwikkelingen
De transitie in de retail is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Zo zijn centra compacter geworden door de afname van het aantal winkels, zijn er meer winkels en winkelgebieden online gegaan en hebben centra zich ontwikkeld als ‘places to be’. Deze ontwikkeling kan dus ook als een kans worden gezien maar dat vraagt veel van individuele retailers en van collectieven zoals binnenstadsorganisaties. Extra ondersteuning vanuit de provincie is daarbij nodig. Dat is ook uit de evaluatiegesprekken naar voren gekomen die we hebben gevoerd met centrummanagers en gemeenten. Met het openstellen van deze arrangementen kan de provincie wederom snel en flexibel inspelen op ontwikkelingen.
In het voorjaar hebben alle 25 gemeenten in onze provincie gebruik gemaakt van het crisisarrangement. Het heeft geleid tot onder andere lokaal kopen initiatieven, samenwerkingsverbanden tussen retailers en horeca om aankopen te bezorgen en bewegwijzering.

Crisisarrangementen aanvragen? Dat kan!

Wil je meer informatie over de arrangementen, neem dan contact op met Lieke Kiekebosch van de Stadsbeweging op 06 – 10 40 72 88 of via l.kiekebosch@overijssel.nl. Wil je direct een arrangement aanvragen? Dat kan met dit formulier. Nog even een aantal aandachtspunten vooraf:

– Zorg ervoor, dat je een collectieve aanvraag indient. Dat betekent, dat de aanvraag is afgestemd met alle centrumbetrokkenen zoals gemeente, het centrummanagement en ondernemerscollectieven.
Het arrangement heeft effect op meerdere partijen en dus niet op 1 individuele ondernemer.
– Iedere gemeente kan een arrangement aanvragen voor haar hoofdkern. We ontvangen dus graag 1 aanvraag vanuit 1 gemeente. De inhoud van de aanvraag kan overigens effect hebben op meerdere kleine(re) kernen van dezelfde gemeente.
– Een gemeente, centrummanagement, ondernemerscollectief of andere afgevaardigde partij kan een crisisarrangement aanvragen. Vanwege het accent op horeca en retail, verwachten we echter aanvragen vanuit voornamelijk ondernemerscollectieven. We moedigen deze collectieven hierbij van harte aan, om een aanvraag bij ons in te dienen.
– Neem, voordat je een crisisarrangement aanvraagt, vooraf contact op met je vaste contactpersoon binnen de provincie. Heb je geen contactpersoon, neem dan contact op met Lieke Kiekebosch.
– Zorg voor een goede balans tussen korte en lange(re) termijn acties.
– Het aanvraagformulier kun je hier downloaden.

 

 

Partners