Retailcafé Regio Zwolle: ‘Een levendige stad biedt meer dan winkels’

‘Het gaat goed in Ommen’, aldus wethouder Bart Jaspers Faijer van die gemeente. ‘Althans, in kwantitatieve zin. Maar zelf leg ik liever de nadruk op kwaliteit. Daarom onderzoeken Ommen en Dalfsen momenteel, samen met lokale ondernemers: hoe houden we onze centra levendig? Door de vraag zo te stellen, voer je een breder gesprek dan een gesprek over alleen leegstand.’

En dat is nodig, benadrukt ook VVD-statenlid Dinand Leferink. ‘De lange winkelstraat met modeketens is een beetje passé. De negen straatjes in Amsterdam, waar allerlei functies zich mengen, zijn niet voor niets zo’n succes.’

Tijdens het Retailcafé in Zwolle, op 24 september 2020, gaat het vooral over de meerwaarde van samenwerken en kennis delen. Of, zoals Jaspers Faijer zegt: ‘Het initiatief voor een vitale binnenstad hoort te liggen bij ondernemers in detailhandel en vastgoed. Maar de gemeente kan hen bijeenbrengen en een eigen bijdrage leveren, bijvoorbeeld via planologie. Je kunt elkaar in die gouden driehoek bevragen. Zien we hetzelfde? Hoe maken we de slag naar uitvoering?’

Eduard Plate, centrummanager van Hardenberg en Hasselt, wijst erop dat ondernemers de transformatie van binnensteden niet alleen kunnen. ‘Het netwerk van centrummanagers is onontbeerlijk. Dat heeft de coronacrisis ook laten zien. Juist dan is het belangrijk dat je bij elkaar te rade kunt gaan, kennis kunt delen.’

Wees zuinig op je netwerken
‘Ik pleit ervoor’, zegt Leferink, ‘om zuinig te zijn op onze netwerken. Houd ze in stand, ook als het straks weer heel goed gaat. Want je hebt ze altijd weer nodig.’

Wethouder René de Heer van Zwolle: ‘Het Koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2019 noemt Zwolle een regionale magneet. Maar als je hoog stijgt, kun je hard vallen. Dat bleek tijdens de coronacrisis. Daarom is het fijn dat retail en horeca elkaar nu meer ruimte gunnen. En dat er weer mensen komen wonen in de binnenstad. Het maakt de stad diverser, en dus leuker. Ook voor toeristen.’

Vastgoedspecialist Martijn Müller signaleert dat vastgoed steeds vaker in handen komt van lokale en regionale partijen. ‘Dat biedt veel kansen. Met name voor extra woonruimte in de binnenstad. Institutionele beleggers vinden dat bijzaak; zij focussen zich met name op de begane grond van een pand. Maar kleinere ondernemers stimuleren wonen in het centrum. Het maakt de stad dynamischer. Je ziet take-aways verschijnen, de bloemist vindt het centrum weer interessant, je kunt er je nagels laten doen en cultuur opsnuiven. Zelfs de groenteboer komt terug.’

De binnenstad als Silicon Valley
Centrummanager Plate zegt in Hardenberg en Hasselt nadrukkelijk de vestiging van de bibliotheek in het centrum te propageren. ‘Stop de bieb niet weg in een buitenwijk. Het is een prachtige ontmoetingsplek. Je trekt er enorm veel bezoekers mee naar de binnenstad. Zeker als je de bibliotheek combineert met horeca en werkplekken.’ Plate noemt het centrum ‘de Silicon Valley’ van elke stad. ‘Het is de plek waar het gebeurt. Waar nieuwe initiatieven ontstaan, nieuwe ondernemers zich vestigen. Het is de plek waar millenials willen lunchwandelen.’

Met elkaar praten, en dat blijven doen, is echt nodig, blijkt uit de kritische noot die Müller plaatst. ‘Zwolle wil wonen in de binnenstad stimuleren en stelt terecht kwaliteitseisen aan appartementen boven winkels. Maar de eis dat elk appartement een berging op de begane grond moet hebben, maakt het Zwolse vastgoedeigenaren onmogelijk om de verdiepingen te verhuren omdat daarmee de huurprijzen stijgen. En de winkelier op de begane grond raakt simpelweg te veel vierkante meters kwijt. Met zo’n eis kun je in Almere misschien uit de voeten, maar niet in de monumentale panden van Zwolle.’

Kon je niet bij de uitzending aanwezig zijn? Je kunt hier de uitzending terugkijken. Een compilatie terugkijken kan ook.

Partners