Zoektocht naar identiteit leidt tot een andere invulling van de dorpskern

‘Begin niet bij de marketing van je gemeente, maar bij de identiteit van je gemeente die vermarkt moet worden’. Dit was de boodschap van retail- en identiteitsspecialist Tom Kikkert tijdens een bijeenkomst van Overijsselse ambtenaren economie die plaatsvond op 5 december in Nijverdal. Samen met ruimtelijk econoom Bert Broekhuis begeleidde hij het proces van de gemeente Hellendoorn om haar identiteit in kernwoorden te vatten. Het heeft geleid tot een vernieuwd dorpscentrum waar langs de hoofdweg geen files meer staan door het verdwijnen van de N35 uit het centrum, maar sparren en heideplantjes. Met het aangeplante groen is zo een mooie verbinding gelegd naar de Sallandse Heuvelrug. 
 
Bij de zoektocht naar de identiteit zijn veel inwoners uit Nijverdal betrokken geweest. Op een eerste bijeenkomst waren zo’n 200 Nijverdallers aanwezig. Daarna zijn er nog velen actief geweest in de diverse werkgroepen waar zij hebben kunnen meedenken over de identiteit van het dorp. Een proces dat volgens de betrokken wethouder Overmeen-Bakhuis constructief en in een positieve sfeer is verlopen. Naast de uitkomsten van de werkgroepen is ook een aantal analyses uitgevoerd. De informatie heeft uiteindelijk geleid tot een identiteit voor Hellendoorn die is omgezet in praktische handvatten voor het centrum.
(afbeelding: gemeente Hellendoorn)

Partners