Wat is de Overijsselse Retailaanpak?

Met de Overijsselse aanpak ondersteunen we toekomstbestendige retail in de centrumgebieden van Overijssel.  Met de volgende vijf pijlers gaan provincie Overijssel en Retailplatform Overijssel aan de slag:

  • Pijler 1: Stringenter retailbeleid
    Dit betekent minder retailmeters en lokale transformatie van gebieden. Dit moet leiden tot compactere winkelgebieden.
  • Pijler 2: Centrumgebieden transformeren
    Winkelmeters verdwijnen en andere functies worden aan het centrumgebied toegevoegd. Voorbeelden zijn horeca, dienstverlening, leisure, cultuur, wonen, werken, evenementen, markten, ambachten en groenvoorzieningen.
  • Pijler 3: Toekomstgericht ondernemerschap
    Zelfstandig ondernemers vormen een belangrijke pijler onder een vitaal centrum. Het is belangrijk om ondernemerschap te versterken.
  • Pijler 4: Toepassen van kennis en data
    Met de juiste kennis en data kunnen keuzes voor een centrumgebied beter worden onderbouwd.
  • Pijler 5: Profilering en onderscheidend vermogen
    Het eigen karakter van een binnenstad is essentieel. Het juiste profiel trekt de juiste klanten aan en helpt bij het duwtje in de rug van de consument om centrumgebieden te bezoeken.

Kortom, we gaan de centrumgebieden ondersteunen om ze onderscheidend, compact en attractief te maken. Waarbij ruimte is voor experiment, innovatie en transformatie. Het doel? Een centrum creëren waar bezoekers graag komen en ondernemers kunnen floreren.

Filmpjes retailcafé’s nu beschikbaar

Op 17, 24 en 30 september organiseerden we, samen met Retailplatform Overijssel, een drietal retailcafé’s. Tijdens de café’s gingen wethouders retail, leden van het Retail Platform Overijssel, centrummanagers en Statenleden met elkaar in gesprek over de uitvoering van een daadkrachtige Overijsselse Retailaanpak.

Je kunt hier de uitzendingen bekijken. Heb je geen tijd om de volledige uitzending terug te kijken? Bekijk dan hier de compilatie van de drie edities.

Regio Deventer (17 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Deventer.
Regio Zwolle (24 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Zwolle.
Regio Twente (30 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Zwolle.

Welke instrumenten zetten we in?

Op basis van het koopstromenonderzoek, ontwikkelingen en aanvullende gesprekken hebben we de Overijsselse Retailaanpak ontwikkeld met daarin acht instrumenten. Met deze instrumenten kan een gemeente, centrumorganisatie of ondernemer morgen aan de slag. Binnenkort tref je per instrument een korte beschrijving aan mét daarbij de gegevens van de contactpersoon die jou verder kan helpen.

Wil je meer weten over Retail? Of heb je andere vragen? Neem contact op met Bart Ellenbroek via 06 – 18 30 01 56 of Irma Talens via 06 – 22 88 40 76. 

Partners

Partners