Retailcafés 2021

De retailcafés zitten erop! We kijken terug op drie heel verschillende, maar mooie edities. Zo werden zorgen en kansen voor retail door de tafelgasten besproken. Ook werden regionale samenwerkingen verkend. Je kunt hier de verschillende edities terugkijken:

Lees je liever een verslag? Dat kan! Klik dan hier voor regio Zwolle, hier voor regio Twente en hier voor regio Deventer. Wil je een reactie geven op de retailcafés? Laat dan hier een reactie achter.

Wat is de Overijsselse Retailaanpak?

Met de Overijsselse aanpak ondersteunen we toekomstbestendige retail in de centrumgebieden van Overijssel.  Met de volgende vijf pijlers gaan provincie Overijssel en Retail Platform Overijssel (RPO) aan de slag. Tip: Lees hier onze retailkrant met daarin een samenvatting van de Overijsselse retailaanpak, concrete voorbeelden van een aantal retailinstrumenten en interessante filmpjes (en nog veel meer…). 

  • Pijler 1: Stringenter retailbeleid
    Dit betekent minder retailmeters en lokale transformatie van gebieden. Dit moet leiden tot compactere winkelgebieden.
  • Pijler 2: Centrumgebieden transformeren
    Winkelmeters verdwijnen en andere functies worden aan het centrumgebied toegevoegd. Voorbeelden zijn horeca, dienstverlening, leisure, cultuur, wonen, werken, evenementen, markten, ambachten en groenvoorzieningen.
  • Pijler 3: Toekomstgericht ondernemerschap
    Zelfstandig ondernemers vormen een belangrijke pijler onder een vitaal centrum. Het is belangrijk om ondernemerschap te versterken.
  • Pijler 4: Toepassen van kennis en data
    Met de juiste kennis en data kunnen keuzes voor een centrumgebied beter worden onderbouwd.
  • Pijler 5: Profilering en onderscheidend vermogen
    Het eigen karakter van een binnenstad is essentieel. Het juiste profiel trekt de juiste klanten aan en helpt bij het duwtje in de rug van de consument om centrumgebieden te bezoeken.

Kortom, we gaan de centrumgebieden ondersteunen om ze onderscheidend, compact en attractief te maken. Waarbij ruimte is voor experiment, innovatie en transformatie. Het doel? Een centrum creëren waar bezoekers graag komen en ondernemers kunnen floreren. Download hier ons document.

Welke instrumenten zetten we in?

Op basis van het koopstromenonderzoek, ontwikkelingen en aanvullende gesprekken hebben we de Overijsselse Retailaanpak ontwikkeld met daarin acht instrumenten. Met deze instrumenten kan een gemeente, centrumorganisatie of ondernemer morgen aan de slag. Binnenkort tref je per instrument een korte beschrijving aan mét daarbij de gegevens van de contactpersoon die jou verder kan helpen.

Retailcafés 2020

In 2020 organiseerden we ook een reeks retailcafés. Deze vonden plaats op  17, 24 en 30 september en organiseerden we – evenals dit jaar –  in samenwerking met Retailplatform Overijssel. Tijdens de café’s gingen wethouders retail, leden van het Retail Platform Overijssel, centrummanagers en Statenleden met elkaar in gesprek over de uitvoering van een daadkrachtige Overijsselse Retailaanpak.

Je kunt hier de uitzendingen bekijken. Heb je geen tijd om de volledige uitzending terug te kijken? Bekijk dan hier de langere compilatie van de drie edities of bekijk een impressie van 1,5 minuut.

Regio Deventer (17 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Deventer.
Regio Zwolle (24 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Zwolle.
Regio Twente (30 september): bekijk hier de volledige uitzending of een compilatie van deze editie. We hebben ook een artikel geschreven over deze bijeenkomst in Zwolle.

Wil je meer weten over Retail? Of heb je andere vragen? Neem contact op met Bart Ellenbroek via 06 – 18 30 01 56 of Irma Talens via 06 – 22 88 40 76. 

Partners

Partners